”Sluta gnälla, börja lösa!”

(Parafras på citatet ”Sluta jiddra börja trolla” från den klassiska Start-reklamen.)

– Hur du kan omvandla gnäll till Konstruktiv Feedback.

SKRIVEN 2012-05-10

Gnällandet

Ja, men det är väl typiskt våra chefer att bara bry sig om pengar och skita i hur vi i personalen har det. Den här omorganiseringen kommer göra att vi alla går på knäna snart, var så säker.

Gnäll…
Jag märker hur livet går ur mig när jag läser det ordet.
Jag kan vara på ett sånt toppenhumör; fåglarna sjunger, solen skiner, det kanske till och med börjar bli helg – och sen kommer gnället, och jag märker hur livsglädjen rinner ur mig och det blir liksom tomt och grått i stället.
Det spelar inte så stor roll om gnället uppstår i en relation, på jobbet, i kön till Hemköp, på bussen. Livet blir överallt lite mindre glädjefullt.

Det är därför jävligt skönt att jag inte hör så mycket gnäll nu som jag gjorde förut.
Visserligen går jag alltid med ett par öronproppar (ibland även hörselkåpor) i min väska, men det är för att garantera min sovkvalitet, så det handlar alltså inte om att jag stoppar fingrarna i öronen. Nix, det handlar om hur jag översätter gnället till ett annat innehåll.
Det vill jag berätta om här.

Nyttan av ”gnällarna”

(Klicka här för en möjlighet till politiskt inkorrekt humor runt termen ”gnällare”)
Jag vill börja med att berätta vikten av att gnällandet ändå förekommer: personen vill berätta om ett hinder de ser på vägen. Man kan se det som rekognosering av terrängen, vilket  är ett otroligt viktigt steg för en lyckad insats i vilka områden det än må handla om. Det finns stort värde i att vara förberedd.
Vi kan välja att se gnäll som ett hinder, eller som en förutsättning vi behöver ta med i beräkningarna för att kunna utföra ett ännu bättre jobb. Då blir ju ”gnällarna” inte så mycket ett problem som istället någon som hjälper oss utföra vårt arbete med ännu mer precision.

Det smärtsamma med gnällande

Komponenten som jag ser saknas i gnällandet, vilken jag antar är orsaken till att livet rinner ur mig, är mentaliteten till hindren: ”Det är ett hinder i vägen. Stoppa framfarten.”.
Min framåtrörelse avstannar och hopplösheten ersätter upplevelsen i min kropp.
Hopplösheten är i sig inget farligt, jag ser den som att den vill skydda min energi från att bli använd till saker som inte ger det önskade resultatet. Och när en lösning presenteras som jag upplever tillit kan överbrygga hindret, då släpps framåtrörelsen på igen.
Men avbrottet gör ont.  Det känns ibland läskigt när jag inte vet om jag kommer få upp farten igen. Ju viktigare projektet är, desto större blir mitt motstånd mot att stanna i avbrottet. Desto svårare har jag för gnäll.

Empati med ”gnällarna”

Nu för tiden så blir jag inte lika förbannad på ”gnällarna” som jag blev förut. Jag lägger inte skulden på dem när andan går ur mig lika mycket, fastän det fortfarande händer. Särskilt när jag är stressad och redan vill vara i hamn med mitt projekt.
Nuförtiden så finns det en del av mitt hjärta som istället värker av omsorg för gnällarna. Jag känner igen mig i den smärtsamma världsbilden av att bara se problem. De verkar vilja uppleva sig hållna i sin oro över att något viktigt kanske inte kommer funka, eller vill bli hjälpta att se saker med mer hopp själva. De kanske behöver ännu mer gemenskap när livet som serveras dem känns piss.
Det känns inte lika kul att kalla dem människorna ”gnällare” när jag ser dem så.  

Alternativ till gnäll

En av de mest våldsamt populära marknadsföringsföreläsarna i världen, Jay Abraham, sa i vid ett tillfälle: ”Always focus on The How?”.
Så att omvandla gnäll handlar om att själv kunna hålla en annan mentalitet till hindren: ” Det är ett hinder i vägen, hur kan vi komma över det?”. The HowDet finns otroligt mycket livfullhet för mig i det förhållningssättet. Det nästan spritter i mig, som vore jag en ivrig galopphäst.
Och jag skulle älska om alla i projektet jobbade med samma målfokus. Inte med gnäll slå i bromsen, utan istället köra på, och ibland sakta ner lite för att utforska terrängen för att veta hur vi vill styra.
Med konstruktiv – lösningsfokuserad  – feedback så kan vi alltså fortsätta hålla farten, och samtidigt hålla uppsikt över hindren på vägen.

Hur översätter vi då gnäll till Konstruktiv feedback?

Det handlar alltså om att kunna

  1. Försök lyssna efter vilket hinder som den här personen upptäckt och vill dela med sig av.
  2. Känn efter hur din kropp känns när du hört det. Tillåt den känslan att få finnas där. Vad är det känslorna vill förmedla till dig?
  3. Sök efter en eller flera lösningar till dess du märker sprudlet i dig som vill driva kroppen framåt.

Lyckas vi göra mer av det här i våra arbetsgrupper  och relationer så ökar det möjligheten till ännu effektivare samarbete och sammanhållning. Det blir inte gnällarna mot positivisterna, det blir rekognoserarna tillsammans med problemlösarna. Ett bra lag består av personer med olika specialiteter, variationer och olikheter som jobbar mot målet tillsammans.

 

Inspireras du av det här ämnet och sättet som det tacklas? Eller känner du dig arg eller förvirrad och är sugen på att skälla ut mig som skrivit det?
Välkommen till Heart Service hur du än kommer. Här är utveckling och samarbete för framåtrörelse verksamhetens hjärta. I vilket paket det än må komma.

(Fotot är gratis och kommer ifrån FreeDigitalPhotos.net)